23 February 2012

Dendam itu api Syaitan.



"Siapa kita untuk menilai buruk baik orang lain... Siapa kita untuk menghukum seseorang ke neraka atau ke syurga... selagi kita juga makhluk yang dicipta Allah, kita tak ada hak untuk menilai orang lain"..

Hah, ayat yang cukup indah dan penuh makna tersirat sehingga menyentap jantung kecil aku ni telah dituturkan oleh seorang classmate aku yang juga merupakan hero pujaan class aku. (Cesh... kena berkongsi lagi..)

ok, jomlah kita pakat duk hayati apa sebenar maksud dendam, maaf dan hak kita yang sebenarnya ni.

Dendam :

Perasaan marah yang tidak dapat dilenyapkan akan mewujudkan perasaan dendam. Maka hati akan berasa berat untuk memaafkan seseorang dan terbitlah perasaan benci serta ingin menjauhkan diri daripada orang itu. Perasaan dendam juga akan menyebabkan kita menghukum pihak yang melakukan kesalahan dengan pelbagai perkataan buruk hina lagi mengaibkan yang tidak patut keluar daripada lidah jika kita benar-benar beriman kepada Allah. Hendaklah kita sedaya-upaya menghindari untuk membalas kejahatan dilakukan orang lain dengan kejahatan atau mencela dan mengaibkan mereka. Jangan kita membalas celaan dengan celaan, umpatan dengan umpatan, caci-maki dengan caci makikerana ia hanya akan mengeruhkan suasana. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jika ada seseorang mencelamu dengan sesuatu noda yang ada dalam dirimu, maka janganlah mencelanya dengan menunjukkan suatu noda yang ada di dalam diri orang itu."
 -(Riwayat Imam Ahmad daripada Jabir bin Muslim) 

Marah boleh timbulkan dendam dan dendam boleh menyebabkan kita lupa siapa kita. Ya, bila hati mula bangkit kemarahan tak ada siapa boleh halang tapi kita jangan lupa bahawa kita masih mempunyai akal dan iman untuk menjadi penyejuk api kemarahan yang dibara oleh Syaitan. Aku juga manusia, manusia yang kadang kala alpa dengan peringatan-peringatan yang telah dilambakkan di depan mata sebab itulah aku juga pernah, selalu, always, daiman merasai sakitnya perasaan marah itu dan busuknya dendam yang membenih di dalam hati. Walaupun menyedari semua itu, aku tetap sahaja mentulikan telinga, mengeraskan hati agar hakikat yang benar lagi hakiki itu dapat ku tepis. Tapi ingat, bukan aku sahaja yang begini malah ramai lagi yang masih diburu, dirantai dan dipatri dengan besi dendam ini. Oleh itu, ayuh kita muhasabah dan mengetahui kenapa serta mengapa kita masih begitu.

Antara batu penghalang utama untuk kita menerapkan perasaan saling bermaaf-maafan adalah sikap yang KASAR, KERAS KEPALA dan BERHATI BATU. Oleh itu sikap lemah lembut dalam pergaulan seharian wajar menjadi sifat umat Islam terpuji. Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Wahai Aisyah! Sesungguhnya Allah itu Maha Lembut dan mencintai kelembutan dan Dia memberikan atas (sebab) lemah lembut apa yang tidak Dia berikan atas (sebab) kekerasan dan yang tidak dia berikan atas (sebab) selainnya."
 (Hadis riwayat Imam Muslim)

See, inilah yang kita tak sedar selama ini. Ego, riak, sombong dan bongkak yang sering kita jadikan perhiasan telah menutup segala rasa zuhud yang sepatutnya kita ada dalam diri. Kita riak mengatakan kita lebih baik dari dia yang tak solat, tapi tak sedar yang kita sebenarnya telah melepaskan pahala untuk kita mengajaknya bersama di dalam satu saf. Kita ego mengatakan dia bodoh dari kita, tapi kita sebenarnya alpa untuk mengajarkan mereka setitis ilmu dan mengamalkan ilmu yang kita ada. Kita marah padanya yang berzina tapi kita lupa untuk memimpinnya ke jalan yang benar. Dan kita berdendam dengan dia yang mengkhianati, tapi kita tak tahu menilai hikmah yang tersembunyi agar kita terus berhati-hati....

Marah :

Allah juga akan memberi ganjaran bagi mereka yang mampu mengawal perasaan marah. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Siapa yang menahan perasaan marah sedangkan dia mampu untuk melaksanakannya (melepaskan kemarahannya), maka kelak pada hari kiamat, Allah akan memanggilnya di hadapan sekalian makhluk, kemudian disuruhnya memilih bidadari sekehendaknya."
-(Hadis Riwayat Imam al-Tirmidzi)

Rasa marah, kecewa adalah perasaan yang tidak dimungkiri dapat hinggap ke dalam hati setiap manusia. Rasa sakit yang ditahan, rasa kecewa yang kerap disimpan, keduanya bukan tidak mungkin, jesteru malah akan menimbulkan penyakit hati manusia. Manusia, ciptaan Tuhan yang tidak akan pernah sempurna tanpa kehadiran manusia lain. Jika tidak, masakan Allah mencipta Hawa untuk dijadikan teman buat manusia pertama iaitu Adam.

Maaf :

Maaf adalah kata benda yang bererti keampunan. Diberikan kepada kesalahan, kerana didorong oleh perasaan kasih, cinta, sayang, mahupun tak tega. Ketika menjadi kata kerja memaafkan, maknanya atu tindakan yang dimulakan dengan akal berlandaskan keimanan.

Firman Allah yang bermaksud: "Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau bersikap lemah lembut kepada mereka (sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal keduniaan itu. Kemudian apabila engkau sudah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakal kepada-Nya."
(Surah Ali-Imran, ayat 159)



Islam sebagai agama yang mulia mengatur hubungan antara manusia. bahkan Rasulullah SAW tidak memperkenankan saudara sesama muslim menahan amarah yang melahirkan permusuhan. Dalam sabda Rasulullah SAW, "Tidak halal seorang muslim memutuskan hubungan dengan saudaranya (sesama muslim) lebih dari tiga hari. Barangsiapa memutuskan lebih dari tiga hari dan meninggal, maka ia masuk neraka." (Hadis Riwayat Abu Dawud)



Perghh..... setelah penat dengan entry yang begitu panjang lebar kali ni, aku juga dengan penuh rasa rendah diri memohon maaf di atas segala kesilapan dan juga nafsu amarah selama ini. Dan aku juga memaafkan segala kesilapan yang pernah insan lain palitkan padaku kerna aku sendiri letih untuk bermain dengan api dendam kian marak ini. Aku juga tidak mahu hidupku terus berdampingan dengan syaitan yang terlalu gembira setiap kali nafsu amarahku menguasai diri. Mungkin kata maaf sudah meniti tapi aku masih lagi perlukan masa untuk perbaiki kembali semuanya....

No comments:

Post a Comment