07 September 2011

Hak untuk Bersuara

bila aku cakap korang dengar so bila korang cakap pulak mestilah aku kena dengar.. tapi... ada tapinya jugak. memang aku tahu kita semua ada hak untuk bersuara cuma kadang-kadang kalau korang menjerit macam suara keldai tapi isi percakapannya macam orang bodoh, macam orang tak guna akal  baik tak payah weh.. sebab aku akan dengar lepas tu kutuk pulak korang cukup-cukup... 

ok, aku boleh terfikir nak buat entry pasal benda alah ni kes masa aku beli burger kat kampung hari tu la. mula-mula aku dengar lagi pe yang pak cik burger tu duk merapu merapat pasal politikus ni. tapi tiba-tiba je suhu badan aku jadi panas n kalau letak sebijik telur puyuh kat atas kepala aku, kompen masak dalam tempoh tak sampai 1 saat (ok,nampak sangat aku menipu) =P. pe yang dia merapu sampai aku jadi hot tu? haa.. meh sini aku nop citer..

"BODOH betul kalau orang yang lepasan ijazah tu dengar n percaya cakap orang yang hanya lepasan SPM."

pe komen korang pasal ayat tu? aku nak komen  lebih-lebih, aku ni bukan tinggi sangat ilmu tapi aku still ade otak yang waras untuk menilai percakapan makhluk yang macam haram jadah tu. opps...terkasar bahasa pulak. huh, bukan pe aku cuma terfikir satu benda je. dulu Rasulullah buta huruf, tak pandai membaca dan tak pandai menulis. makna yang dia cakap tu kita bloleh tafsirkan bahawa bodohlah kita ni yang mempunyai taraf DEGREE, MASTER or paling hebat la PhD ikut segala ape yang telah diajarkan oleh Baginda? haish... nauzubillah... apa lah sangat weh belajar DEGREE tapi suruh urus jenazah pun tak reti.. serius ni aku cakap. kalau korang tak percaya, cuba korang kumpulkan mamat-mamat lepasan DEGREE tu n korang bagi mayat (gelaran bagi jasad yg tidak bernyawa sebelum diuruskan) satu. tengoklah macam mana diorang kerjakan... aku just boleh gelak je. kompen terkulat-kulat diorang tu.. mwahahaha

"kita kalau nak pilih pemimpin biarlah dia tu ISLAM".

Setuju n sememangnya aku setuju sangat-sangat statement tu cuma yang aku tak setuju bila pemimpin yang dicadangkan kat aku tu memang aku sendiri pun da nampak kejahilan dia pasal ISLAM. well, kalau dia betul-betul tahu pasal agama anutannya tu, dia takkan biarkan kepala anak bini dia tu 'berdogol' tanpa dilindungi apa-apa sampaikan rambut bini tu kejung semacam kalau ribut tiup pon gerenti tak berserabai n si anak pulak mungkin selalu sangat bagi mandi air karat sampai rambut hitam pun dah jadi berkarat. ISLAM la sangat macam tu. tu namanya ISLAM hnya pada i/c. dia tu sebenarnya dah jatuh tahap dayus sebab anak bini sendiri pun tak berani nak tegur. kata nak jadi pemimpin umat ISLAM seluruh Malaysia tapi jadi pemimpin terhadap keluarga pun dah gagal!! cesh....

dah..dah...aku kalau cakap lebih sikit lagi, nanti tak pasal-pasal ada orang cari n terus bom aku. so,baik aku angkat jari dulu.



p/s: to pak cik burger - "baik betul pemimpin yang pak cik pilih tu sampaikan sanggup bagi tapak untuk pak cik jual burger kat tepi jalan je. oh ya, sebaiknya pak cik mulakanlah jualan tu selepas  maghrib. bukan pe pelik jugak tengok pak cik sorang-sorang je kat gerai sedangkan semua customer ade kat rumah @ surau untuk solat maghrib. tapi tak tahulah kalau-kalau pak cik pun ada uzur syar'ie macam perempuan jugak.. hurmm".





No comments:

Post a Comment